محمد قوچانی در گفت وگو با انصاف نیوز اظهار کرد: می توانیم به شکل های مختلفی به مفهوم ملی گرایی نگاه کنیم. با این شبهه خیلی مواجه شدم که می گویند منظورتان از ملی گرایی <<فارس گرایی>> است. این شبهه در ابتدای انقلاب هم مطرح می شد و از <<خلق های ایران>> صحبت می کردند و گفتند ما یک کشور <<کثیرالمله>> هستیم. این نگاه را مارکسیست ها وارد ادبیات ی ایران کردند و متاسفانه مذهبیون هم پیرو آن شدند.

وی درباره موضوع فراکسیون قومی در مجلس گفت: تاسیس فراکسیون در مجلس و یا فرهنگستان زبان ترکی از عوامل تضعیف کننده وحدت ملی است. در باب تشکیل فراکسیون در مجلس باید توجه داشت که در همه دنیا مجلس نهادی است که در آن اکثریت و اقلیت شکل می گیرد و از درون اکثریت و اقلیت دو سه حزب بر می آید. همان طور که دولت ساخته بودن احزاب بد است، مجلس ساخته بودن احزاب خوب است. چون ما احزاب را از بین بردیم و ضعیف کردیم و جایی برایشان در نظام ی و حزبی نداریم نتیجه اش این می شود که فراکسیون ترک زبان ها شکل می گیرد یا فراکسیون لرها شکل می دهند و بر سر اینکه چند وزیر ترک و لر داریم با هم درگیر هستند. مرحوم دکتر سیدجواد طباطبایی جزو اولین کسانی بود که نسبت به این موضوع هشدار داد. این مجلس که الان داریم مجلس شورای ملی نیست؛ مجلس شورای ملی یعنی بنا بر آنچه قانون اساسی می گوید، هر نماینده مجلس نماینده کل ملت ایران است. یعنی نماینده اردبیل می تواند نسبت به سیل در خوزستان هشدار دهد و دولت را زیر سؤال ببرد و نباید فقط درباره منطقه خودش حرف بزند.

قوچانی گفت: در ابتدای انقلاب فکر می کردیم که نام مجلس شورای ملی نماد شاه است و به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داد. در حالی که مجلس شورای اسلامی یعنی شورای نگهبان. ما نیازمند یک مجلس دومی هستیم که منتخب و مرکب از فقها و حقوقدان ها و رجال ی باشد که این مثل یک مجلس سنا بتواند از نظر مبانی شرع و قانون اساسی مجلس اول را کنترل کند. اسم آن را شورای نگهبان گذاشتیم و حالا اساسا چیزی به اسم مجلس شورای ملی در ایران وجود ندارد و یکی از اصلاحات اساسی که باید صورت بگیرد احیای مجلس شورای ملی است.

او در پاسخ به سؤالی پیرامون نسبت میان <<ایران>> و <<اسلام>> گفت: مرحوم مهندس بازرگان پرسشی تاریخی را در این ارتباط مطرح کرده است که ما ایران را برای اسلام می خواهیم، یا اسلام را برای ایران می خواهیم. نتایج این دو راهبرد کاملا متفاوت است. این جدال در شوروی هم وجود داشت که ما باید سیستم سوسیالیستی را در کشور روسیه به سامان کنیم و از آنجا بقیه دنیا را مدیریت کنیم یا ابتدا باید انقلاب سوسیالیستی در همه جا پیروز شود و بعد روسیه هم سوسیالیستی شود. جمهوری اسلامی هویتی دارد که بخشی از آن مذهب شیعه است، بخشی زبان فارسی، بخشی ایران باستان، بخشی ایران پس از اسلام. و همه اینها با هم و در کنار هم معنابخش خواهد بود.

درباره اظهارات رئیس کمیته ی حزب کارگزاران گفتنی است:

۱) هر چند برخی محافل اشرافی غربگرا مانند همین حزب گارگزاران سعی می کنند اسلام و ایران را مقابل هم قرار دهند، اما عملکرد غالب این طیف نه در خدمت اسلام بود و نه در خدمت ملت و ایران. اشرافیگری، ایجاد شکاف طبقاتی، امتیازطلبی، انحصارطلبی، نرمش در برابر باج خواهی های غربی، اباحی گری و به حاشیه راندن احکام اسلامی در ادوار سه گانه ای که این طیف در مصدر دولت و برخی نهادهای دیگر بوده اند، شاهدی بر مدعای اخیر است که آنها نه ایرانی می اندیشند و نه اسلامی.

۲) عملکرد طیف مذکور در مجلس مانند مجلس ششم و نهم و دهم، شاهد روشن دیگری بر ادعای مذکور است. ت بازی، بی اعتنایی به مشکلات معیشتی مردم و کمونیست خواندن هر کس که از مشکلات مردم دم می زد و تسلیم طلبی در مقابل فشار آمریکا، ویژگی بارز مجلس ششم با اکثریت مدعی اصلاح طلبی بود که موجب انزجار مردم شد، به حدی که وقتی همان اکثریت مدعی تحصن در مجلس برای مقابله با نظام شدند، هیچ حمایتی از جانب مردم، متوجه این رویکرد ی کارانه نشد. همچنین است عملکرد طیف مذکور در تایید ۲۰ دقیقه ای توافق یکطرفه و خسارت بار برجام، با وجود ۴۴ روز بررسی کارشناسی دقیق در کمیسیون ویژه رسیدگی به توافق و اعلام ده ها ایراد بزرگ در متن آن. بعدها هم که ی و عهدشکنی آمریکا علنی شد، همان مدعیان ملی گرایی دست روی دست گذاشتند و اجرای یکطرفه توافق (بخوانید بیگاری) را توجیه کردند. کجای این رفتارها بوی ملی گرایی و وطن دوستی می داد؟!

۳) رئیس کمیته ی حزب کارگزاران می گوید <<همان طور که دولت ساخته بودن احزاب بد است، مجلس ساخته بودن احزاب خوب است>>. واقعا؟! پس حزب کارگزاران از کجا نازل شد؟ آیا مصداق حزب دولت ساخته، چیزی جز همین حزب است که با رانت دولت هاشمی فربه شد و در عین حال تورم نزدیک ۵۰ درصد را سر سفره مردم آورد؟

۴) عضو حزب کارگزاران به جای ترویج شبهه درباره نسبت ایران و اسلام و دوگانه و متناقض وانمود کردن این دو به تبعیت از مهندس بازرگان، کافی بود کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به قلم استاد شهید مطهری(ره) را مطالعه کند و ببیند که چگونه این دو، به گسترش و اقتدار دیگری کمک کرده اند. ضمنا اگر در روزگار صفویه و سپس در دوره متعالی جمهوری اسلامی، اسلام و تشیع نبود، امروز اثری از ایران باقی نمانده بود تا کسانی در آن ژست ملی گرایی جدا از دین بگیرند. در حالی که برخی مدعیان اصلی ملی گرایی در دوره جنگ تحمیلی، به عنوان ستون پنجم آمریکا و ارتش صدام عمل می کردند، این رزمندگان باورمند به اسلام و جمهوری اسلامی بودند که ایران را با عزت تمام حفظ کردند.

۵) این ادعا که نمایندگان فعلی نمی توانند درباره مسائل کل کشور اظهار نظر کنند و موضع بگیرند، خلاف قانون و خلاف رویه جاری در مجلس است.

۶) پیشاهنگان اشرافیت غربگرا در ایران، همان هایی بودند که پس از پیروزی نهضت مشروطیت، نام اسلام را حذف کرده و عنوان <<مجلس شورای ملی>> را برای پارلمان نهادند و همان ها مدت کوتاهی پس از قلع و قمع سران نهضت که پیشاهنگان نهضت هم بودند، استبداد رضاخانی را به مدیریت انگلیس سر کار آوردند و سپس، تبدیل به ابواب جمعی استبداد و استعمار شدند. همان نسبت کارفرمایی و کارگزاری، امروز هم میان برخی دولت های غربی و غربگرایان جاری است، با این تفاوت که دست شان رو شده است.

استاد دانشگاه «کویین مری» انگلیس؛ از خشونت و تبعیض یهودی ها می گوید.

«دکترین مونرو» مجوز جنایات آمریکا

ملی‌گرایی واقعی کجا؟ کارنامه اشرافیت غربگرا کجا؟!

کارنامه سیاه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین: 75 ســال جنایـت

بررسی اخراج اساتید دانشگاه و استادی مداح معروف

مجلس ,اسلام ,شورای ,دولت ,ی ,اسلامی ,مجلس شورای ,رئیس کمیته ,بخشی ایران ,کمیته ی ,جمهوری اسلامی ,رئیس کمیته ی ,مجلس شورای اسلامی
مشخصات
آخرین جستجو ها